Γράφει ο Γιώργος Κορομηλάς*
Σύμφωνα με πρόσφατο πρωτοσέλιδο εφημερίδας, υπάρχει η σκέψη οι φορολογούμενοι να δικαιούνται επιπλέον έκπτωση φόρου για δαπάνες που πραγματοποιούν με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής οι οποίες, για συγκεκριμένα επαγγέλματα θα μετράνε διπλά, ενώ για άλλα  θα μειώνουν το φορολογητέο εισόδημα έως και 30% με βασικό στόχο τον περιορισμό της φοροδιαφυγής.

Μέχρι βέβαια αυτά που αναφέρονται στο σχετικό δημοσίευμα να τα δούμε γραμμένα σε σχέδιο νόμου, ας δούμε τι ισχύει σήμερα για τη μείωση φόρου και τις δαπάνες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής και τι θα μπορούσε να γίνει έτσι ώστε οι φορολογούμενοι να ωφελούνται πραγματικά και η πολιτεία να αυξήσει τα φορολογικά έσοδα.

Για τους μισθωτούς, τους συνταξιούχους και για τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, ο φόρος που προκύπτει σύμφωνα με την κλίμακα μειώνεται κατά 777,00 ευρώ για τον φορολογούμενο χωρίς εξαρτώμενα τέκνα, κατά 810,00 ευρώ για τον φορολογούμενο με ένα εξαρτώμενο τέκνο, κατά 900,00 ευρώ για τον φορολογούμενο με δύο εξαρτώμενα τέκνα, κατά 1.120,00 ευρώ για τον φορολογούμενο με τρία εξαρτώμενα τέκνα και κατά 1.340,00 ευρώ για τον φορολογούμενο με τέσσερα εξαρτώμενα τέκνα και για κάθε επιπλέον εξαρτώμενο τέκνο μετά το τέταρτο, η μείωση του φόρου αυξάνεται κατά 220,00 για κάθε επόμενο τέκνο.

Εάν το ποσό του φόρου είναι μικρότερο των ποσών αυτών, η μείωση του φόρου περιορίζεται στο ποσό του αναλογούντος φόρου. Σε περίπτωση που το φορολογητέο εισόδημα είναι μεγαλύτερο των 12.000,00 ευρώ το ποσό της μείωσης φόρου μειώνεται κατά 20,00 ευρώ ανά 1.000,00 ευρώ του φορολογητέου εισοδήματος. Συνεπώς η μείωση φόρου (έμμεσο αφορολόγητο) παρέχεται στους φορολογούμενους με εισόδημα από μισθούς, συντάξεις και αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα ενώ για φορολογούμενους που έχουν εισόδημα αμιγώς από άλλες πηγές όπως από επιχειρηματική δραστηριότητα (εκτός αγροτικής), από κεφάλαιο και από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου δεν παρέχεται μείωση φόρου.

Οι φορολογούμενοι με εισόδημα από μισθωτή εργασία, συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα και ακίνητη περιουσία πρέπει να πραγματοποιούν δαπάνες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής προκειμένου να αποφύγουν την καταβολή επιπλέον φόρου εισοδήματος. Ειδικότερα το απαιτούμενο ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής για κάθε φορολογικό έτος έχει ορισθεί σε ποσοστό 30% του πραγματικού εισοδήματος και μέχρι 20.000,00 ευρώ δαπανών. Σε περίπτωση που ο φορολογούμενος πραγματοποιήσει λιγότερες δαπάνες τότε ο φόρος που προκύπτει από την κλίμακα φορολογίας εισοδήματος προσαυξάνεται κατά το ποσό  που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου και του δηλωθέντος ποσού δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, πολλαπλασιαζόμενης με συντελεστή 22%.

Τι παρατηρούμε; Μείωση φόρου δεν δικαιούνται όλοι οι φορολογούμενοι όπως επίσης η δαπάνες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής πραγματοποιούνται πάλι από φορολογούμενους με εισόδημα από συγκεκριμένες πηγές, μόνο και μόνο επειδή υπάρχει η απειλή του επιπλέον φόρου. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι, με τον μπαμπούλα του πρόσθετου φόρου οι φορολογούμενοι πραγματοποιούν συναλλαγές με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής συμβάλλοντας στον περιορισμό του φαινομένου της φοροδιαφυγής.

Ας μην είναι τόσο σίγουροι για αυτό διότι αν ένας φορολογούμενος με ετήσιο πραγματικό εισόδημα από μισθωτή εργασία 10.000,00 ευρώ, ήτοι 833,33 ευρώ το μήνα, θα καλύψει το απαιτούμενο ποσό των 3.000,00  ευρώ με βασικές δαπάνες διατροφής, μετακίνησης κ.λπ. και τις υπόλοιπες δαπάνες του θα τις πραγματοποιήσει με μετρητά, άνευ απόδειξης μετά της σχετικής έκπτωσης, πιστεύοντας ότι με αυτό τον τρόπο κερδίζει ενώ συμβάλει στην απώλεια φορολογικών εσόδων τα οποία εν κατακλείδι ο ίδιος θα κληθεί μελλοντικά να τα αναπληρώσει. Σκεφτείτε λοιπόν τι γίνεται για τους φορολογούμενους με ακόμα χαμηλότερα εισοδήματα.

Για να γίνει ο κάθε ένας πολίτης – καταναλωτής σύμμαχος της πολιτείας στη μάχη περιορισμού της φορολογικής παραβατικής συμπεριφοράς, απαιτείται να τροποποιηθούν οι διατάξεις του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος έτσι ώστε να αφαιρούνται από το ακαθάριστο εισόδημά του όλες οι δαπάνες διαβίωσης (ατομικές – οικογενειακές) που πραγματοποιεί με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, έτσι ώστε να προκύπτει το φορολογητέο εισόδημα το οποίο στη συνέχεια θα φορολογείται με την ίδια προοδευτική κλίμακα ανεξαρτήτως πηγής προέλευσης του εισοδήματος.

Με τον τρόπο αυτό αφενός δημιουργούνται αντικρουόμενα συμφέροντα τα οποία θα συμβάλουν στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και αφετέρου θα πάψει και η «ιδιαίτερη» μεταχείριση κάποιων εισοδημάτων τα οποία δεν φορολογούνται με την κλίμακα αλλά με συγκεκριμένο συντελεστή και εξάντληση φορολογικής υποχρέωσης, ανεξαρτήτως ύψους αυτών, πρακτική η οποία δημιουργεί φορολογούμενους πολλών ταχυτήτων. Ουσιαστικά μιλάμε για φορολογικές ελαφρύνσεις στους πολίτες οι οποίες θα αυξήσουν τα φορολογικά έσοδα μιας και θα αρχίσουν να καταβάλουν φόρους αυτοί που σήμερα λόγω της παραβατικής τους συμπεριφοράς αποφεύγουν.

Η πρόταση αυτή δεν είναι νέα, είχε παρουσιασθεί το 2009 από το Ινστιτούτο Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών τυγχάνοντας ευνοϊκής αποδοχής από την συντριπτική πλειοψηφία των φορολογουμένων και του υγιούς εμπορικού κόσμου, ενώ μετά από πολλά χρόνια παρουσιάστηκε και ως πρόταση άλλων φορέων, οι οποίοι διεκδίκησαν την πατρότητά της «ξεχνώντας» να αναφέρουν την προέλευση της. Εντάξει, τι να κάνουμε, συμβαίνουν και αυτά….

* Φοροτεχνικός, Διευθυντής Φορολογικού Τμήματος Tax Advisors I.K.E., Πρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών. Επί σειρά ετών ο Γ. Κορομηλάς, επισκέπτεται την Κάλυμνο και με την ομάδα του αναλαμβάνουν την επιμόρφωση των Λογιστών της περιοχής, ως καλεσμένος του Συλλόγου τους και είναι καλός φίλος του νησιού.

1voice.gr